مراسم تودیع و معارفه رییس پارک علم و فناوري گيلان صبح روز دوشنبه ۷ خردادماه، با حضور معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد. در اين جلسه علي باستي به‌عنوان رييس جديد پارک علم و فناوري گيلان معرفي شد.

دکتر مسعود برومند معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم توديع و معارفه رييس پارک و علم فناوري گيلان گفت: دکتر متقي طلب فردي بسيار پركار و پرتلاش بود و كيفيت كار براي وي بسيار مهم بود.

وی افزود: پژوهش از آموزش پیچیده‌تر است و تقريباً تمام جوارح کشور بايد در اين حوزه فعال باشند تا نتايج موفق حاصل شود.

برومند ادامه داد: فناوری عملاً باعث شده هزینه برای اشتغال پايين بيايد. و بابيان اينکه پژوهش موتور محرکه اقتصادي کشورها شده است، خاطرنشان كرد: همه حوزه‌هاي سياسي، اقتصادي براي توسعه درگير پژوهش خواهند بود.

وی ادامه داد: پارک علم و فناوری از مناطق مهم کشور برای توسعه محسوب مي‌شود و دکتر باستي مسئوليتش در حوزه پارك بسيار سنگين است. انتظار داريم تيم افراد آشنا با كارآفريني در استان توسعه پيدا كند. گيلان در اين خصوص كمبود دارد.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم ارتباط پارک با دانشگاه‌ها را ضروری دانست و افزود: ازاين‌پس پارک علم و فناوري گيلان با دانشگاه‌ها تعامل بيشتري داشته باشد. تحقق اين امر در استان براي وزارت علوم از اهميت بسيار بالايي برخوردار است. و ادامه داد: تعامل پارک علم و فناوري گيلان با مسئولين استان بايد افزايش يابد و از آنچه در استان وجود دارد بايد بهره بگريم.

وی تأکید کرد: دکتر باستی جانشين پروري را از فردا در اولويت كارهاي خود قرار دهد و در بزرگ كردن تيم‌هاي جديد از دانشگاه‌ها و شهرستان‌ها تلاش زيادي داشته باشد. و جوانان در پارك علم و فناوريمي‌بايستي در فضايي سالم شاداب و پر از نشاط كار كنند.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم خواستار شد تا مسئولین ذي‌ربط تمام تلاش خود را براي خوشحال کردن مردم انجام دهند زيرا زندگي بهتر و باکيفيت‌تر حق مردم است.

مجید متقی طلب در مراسم تودیع خود که امروز در سالن اجتماعات پارک و فناوري گيلان برگزار شد، گفت: موفقيت توفيقي الهي است که نصيب انسان مي‌شود. و تصريح كرد كه رويه ما اين بود كه هرگز از عدل و انصاف خارج نشويم.

ایشان بابیان اینکه گيلان بايد در فناوري‌ها براي کشور الگو شود، خاطرنشان کرد: ۱۵سال برای رونق بازار تلاش کردیم. از ابتدا فقط ساختمان دفتر علمی و پژوهشي را تحويل گرفتيم و با يک مرکز رشد شروع کرديم.

متقی طلب با اشاره به اینکه طی دوران مديريتي‌ام فقط دو سال از ۸۲ تا ۸۴ بدون دغدغه کارکردم، خاطرنشان کرد: برخی افراد برای منافع شخصی‌شان نگذاشتند ساختار و اهداف پارك علم و فناوري محقق شود.

وی تصریح کرد: در دولت تدبیر و اميد دست همکاري به‌سوي همه دراز کرديم و خوشبختانه با استقبال هم مواجه شديم. كه حاصل آن در حال حاضر ۹ مرکز رشد و ۴۱ کانون خلاقیت در استان است.

او گفت: ۳۰۰ شرکت و موسسه در ساختارهای مختلف فعالیت دارند و حتماً باید ساختار پارک با دانشگاه منسجم باشد و بدون اين هماهنگي فعاليت‌هاي مجموعه معني ندارند.

متقی طلب به برگزاری فن بازار ها در استان و کشور اشاره کرد و گفت: هدف ما این بود ساختاري در جهت اهداف و رشد کشور را روبه‌جلو ببريم.

متقی طلب افزود: در حال حاضر ۱۸ کشور عضو شبکه پارک‌های علم و فناوری كشور هستند. همچنین ۲هزار مترمربع فضای کالبدی در استان در دست احداث است وکمک به جوانان در اولویت كاري‌ام بود چون اينجا نقطه اميد جوانان است.

علی باستی در مراسم معارفه خود به‌عنوان ریيس پارک علم و فناوري گيلان گفت: طبق اهداف سند چشم‌انداز بايد جهش نرم‌افزاري در کشور به وجود بيايد تا در منطقه الگو باشد.

وی افزود: در سیاست اقتصادی به شرکت‌هاي دانش‌بنيان اهميت داده‌شده و ما بايد زيرساخت‌ها را فراهم کنيم.

او ادامه داد: محیط داخلی پارک علم و فناوری گيلان داراي شدت و ضعف‌هاي مختلف است و براي تقويت خوبي‌ها و برطرف شدن نقص‌ها برنامه‌ريزي دارم. يکي از برنامه‌هايم اين است که از شوراي پارك و خرد جمعي بايد بهره بيشتري ببريم.

وی عدم وجود صندوق پژوهش در استان را یکی از دغدغه‌هاي پارک علم و فناوري در گيلان دانست و افزود: به جد پيگيري مي‌کنم تا گيلان نيز از اين صندوق بهره‌مند شود.

باستی با اشاره به اهمیت تقویت ارتباطات پارک علم و فناوري با ديگر کشورها گفت: گيلان در موقعيت جغرافيايي مناسب قرارگرفته است. اين استان داراي مزيت‌هايي چون شيلات، گردشگري، جنگل و انرژي است که بايد مورد توجه بيشتري باشد.

باستی خاطرنشان کرد: توسعه زیرساخت‌های پارک، تهيه نقشه جامع زيرسازي پارک، تأسيس مناطق ويژه علم و فناوري در استان، توسعه سرمايه انساني باهدف باز طراحي فضاي جديد پارك، پياده‌سازي مديريت مشاركتي، توانمندسازي نيروها و برون‌سپاري كارها و همچنين ارتقاي توسعه الكترونيك را در برنامه داريم.

وی جذب توسعه منابع مالی و پژوهشی را يکي ديگر از برنامه‌هاي کاري خود عنوان کرد و گفت: شناسايي خيرين در اين خصوص حتماً انجام خواهد شد و بايد از صندوق‌هاي موازي دولتي كه به كارآفرينان كمك مي‌كنند، بهره ببريم.

بایستی گفت: ایجاد سايت چندزبانه و افزايش ارتباط با کشورهاي حاشيه خزر به‌خصوص کشور آذربايجان از ديگر برنامه‌هاي جديد سازمان پارک علم و فناوري خواهد بود.

وی افزود: توسعه نظام علمی و فناوری بومي بر اساس رسالتمان بايد انجام شود.

وی افزود: لازم است پارک زیرساخت‌های اساسي براي شرکت‌ها تبديل شود و همچنين حلقه قدرتمندي بين صنعت و پارک علم و فناوري در گيلان ايجاد شود.

در ابتدای این مراسم، آقای مهندس تکريمي معاون پشتيباني پارک علم و فناوري گيلان با اشاره به خدمات ارائه‌ شده دوران مسئوليت متقي طلب اظهار کرد: نمي توان دو دهه خدمت يك مسئول را در عرض چند دقيقه بيان كرد.

تکریمی با بیان اينکه مديريت پارک عظيم علم و فناوري خون و دلها خوردن دارد افزود: پارك علم و فناوري گيلان نه تنها در كشور بلكه در منطقه حرف براي گفتن دارد.

وی با اذعان به اینکه متقی طلب به گفته مسئولان پارک و علم و فناوري کشور داراي سبك و ايده است گفت: اگر شاخص هاي توسعه اي و پيشرفت وزارت علوم باشد متقي طلب از مديران موفق در پارك بوده است.

در ادامه نماینده شرکت‌های فناور و دانش بنیان پارک علم و فناوري گيلان نيز در اين مراسم اظهار کرد: خدماتي كه در دوره رياست متقي طلب در حوزه فناوري و دانش بنيان در كشور و منطقه براي شركت‌ها فراهم شده جاي تشكر دارد.

کاظمی با اشاره به سرمایه اندک شرکت‌ها و رشد كنونی آنها گفت: شركت‌هاي رشد و فناوري در گيلان با سرمايه‌هاي اندك كار خود را آغاز كردند و با حمايت‌هاي ويژه رييس پارك علم و فناوري اكنون به شركت‌هاي موفق تبديل شده‌اند.

علی باستی دارای دکتري تخصصي مهندسي مکانيک گرايش ساخت و توليد بوده و هم اكنون عضو هيات علمي دانشگاه گيلان است. از وي بيش از ۵۰ مقالات علمی پژوهشی منتشر شده و هم‌اکنون مسولیت معاونت دانشجويي دانشگاه گيلان را از سال ۹۳ عهده دار است.

در سوابق کاری رئیس جدید پارک علم و فناوري گيلان مسئوليت هايي نظير دبيري معاونين آموزشي دانشگاههاي منطقه دو کشور و معاونت پژوهشي دانشكده فني دانشگاه گيلان از سال ۹۳ دیده می شود.

گفتنی است مجید متقی طلب از سال ۱۳۸۱ مسئولیت این پارک را برعهده داشت و چهار سال پیش تر از آن نيز مسئول مرکز پژوهش فناوري گيلان بوده است.

Leave a comment